Achterhoek Nieuws: Statiegeldactie Albert Heijn Borculo voor Naoberbus afgerond – 2 mei 2024

Bij de vestiging van Albert Heijn in Borculo konden de klanten de afgelopen maanden hun statiegeld doneren aan de stichting Berkelland OproepBus, kortweg de Naoberbus. Afgelopen week heeft de stichting een waardecheque van ruim 600 euro in ontvangst mogen nemen.

De Naoberbus, inmiddels een begrip in de gemeente, vervoert inwoners (vaak oudere, kwetsbare mensen), die voor vervoer afhankelijk zijn van anderen, op afspraak van deur tot deur binnen de gemeente Berkelland én naar Barchem, Lochem en Groenlo.
De 25 vrijwilligers van de Naoberbus vinden dat iedereen moet kunnen deelnemen aan het sociale leven en de maatschappij, zonder telkens weer een beroep te moeten doen op een mantelzorger, kinderen of buren. Zij versterken de leefkracht van vaak kwetsbare mensen.
De opbrengst van het statiegeld zal mede worden aangewend om de vervoersprijzen op het huidige – lage – niveau te houden. Tijdens deze statiegeldactie is ook aandacht geschonken aan de actie ‘Word Vriend van de Naoberbus’ en dat heeft weer een aantal nieuwe vrienden/donaties opgeleverd.

Naast de medewerkster van AH staan de chauffeuse Anja Vulink en Naoberbus-lid Joke Geesink.
Naast de medewerkster van AH staan de chauffeuse Anja Vulink en Naoberbus-lid Joke Geesink.

Achterhoek Nieuws: Laatste autorit van Daisy met de Naoberbus – 21 april 2024

Daisy Tetteroo heeft van de week de laatste rit gemaakt met de Naoberbus. De tiener, die eind vorig jaar in deze krant vertelde over haar ervaringen met de Naoberbus heeft afscheid genomen van haar school in Groenlo. Zij vervolgt de komende tijd haar stage in Neede. Dit betekent dat zij niet meer afhankelijk is van de deur tot deur vervoer van de Naoberbus. “De Stichting wenst haar alle succes en ziet haar met lede ogen gaan omdat ze een graag gezien gast was”, laat voorzitter Pieter Heijboer namens de stichting weten.

Tetteroo uit Neede heeft een aangeboren loopbeperking en loopt met een looprek. Hierdoor kan zij van de normale busverbinding geen gebruikmaken. Dankzij het dagelijkse vervoer van de Naoberbus vanuit haar woonplaats naar het Graafschap College in Groenlo kon zij toch haar MBO-opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker volgen. Zij vertelde dat haar ouders beiden werken en dat de Naoberbus uitkomst bood in het vervoersprobleem. Inmiddels beschikt Daisy over haar rijbewijs, waardoor ze voor vervoer niet meer afhankelijk hoeft te zijn van anderen. Hoewel zij destijds duidelijk maakte dat de vele ritjes met de Naoberbus ook niet bepaald een straf waren: “Dat zijn gezellige ritjes”, zei zij daarover. 

De Noaberbus biedt maatwerk. Op afspraak haalt en brengt de stichting klanten van deur tot deur binnen de gemeente Berkelland én naar Groenlo en Lochem. Al tien jaar lang zijn dat jaarlijks vijfduizend klanten per jaar. Een rit boeken met de Noaberbus kan via de plannerstelefoon: 06-13839915. Dat nummer is dagelijks telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 12.00 uur. Na 12.00 uur staat de voicemail aan. Op de voicemail kan men de aanvraag voor een rit inspreken. De planner belt dan de andere dag terug.

Daisy met chauffeur Joop Bark na de allerlaatste rit met de Naoberbus van school naar huis. Foto: PR

Achterhoek Nieuws: Statiegeldactie ten behoeve de Naoberbus brengt 350 euro op – 6 april 2024 

Bij Plus Stam in Ruurlo konden klanten de afgelopen maanden hun statiegeld doneren aan de stichting Berkelland OproepBus, kortweg de Naoberbus. Vorige week heeft de stichting van Pieter Stam een waardecheque van 350 euro in ontvangst mogen nemen.

De Naoberbus vervoert inwoners (vaak oudere, kwetsbare mensen) uit deze gemeente, die voor vervoer afhankelijk zijn van anderen, op afspraak van deur tot deur binnen de gemeente Berkelland én naar Barchem, Lochem en Groenlo.

De Naoberbus zorgt er op deze wijze voor dat mensen niet vereenzamen, dat zij hun boodschappen kunnen blijven doen, dat ze naar hun club kunnen gaan, naar de familie, de fysiotherapie et cetera. De 25 vrijwilligers van de Naoberbus vinden dat iedereen moet kunnen deelnemen aan het sociale leven en de maatschappij, zonder telkens weer een beroep te moeten doen op een mantelzorger, kinderen of buren. Zij versterken de ‘leefkracht’ van vaak kwetsbare mensen.

Met de opbrengst van het statiegeld streeft de Naoberbus er mede naar om de vervoersprijzen op het huidige -lage- niveau te houden. Tijdens deze statiegeldactie is er ook aandacht geschonken aan de actie: ‘Word Vriend van de Naoberbus’ en dat heeft weer een aantal nieuwe vrienden/donaties opgeleverd.

De stichting is trots op het resultaat en wil dan ook iedereen heel hartelijk bedanken.
Meer informatie over de Naoberbus, is te vinden op de website van de stichting.

Pieter Stam met de cheque, geflankeerd door de bestuursleden Fedde Sikkema en Gonny Leussink van de Naoberbus. Foto: PR

Achterhoek Nieuws: Statiegeld voor Naoberbus in Borculo en Ruurlo – 8 januari 2024

Gedurende de maanden januari, februari en maart hebben de supermarkten Plus Stam te Ruurlo en Albert Heijn te Borculo hun statiegeldapparaten beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de Naoberbus. 

De Naoberbus vervoert inwoners (vaak oudere, kwetsbare mensen) uit de gemeente Berkelland, die voor vervoer afhankelijk zijn van anderen, op afspraak van deur tot deur. De Naoberbus zorgt er op deze wijze voor dat mensen niet vereenzamen, dat zij hun boodschappen kunnen blijven doen, dat ze naar hun club kunnen gaan, naar de familie, de fysiotherapie etc. De vrijwilligers vinden dat iedereen moet kunnen deelnemen aan het sociale leven en de maatschappij, zonder telkens weer een beroep te moeten doen op een mantelzorger, kinderen of buren. Zij versterken de leefkracht van vaak kwetsbare mensen. Met de opbrengst van het statiegeld wil de Naoberbus er mede naar streven om de vervoersprijzen op het huidige – lage – niveau te houden. Tijdens deze statiegeldactie zal er tevens extra aandacht worden geschonken aan de actie: ‘word Vriend van de Naoberbus’.

Statiegeld van Plus Stam voor Naoberbus

De Stentor: Bijdrage van 25.000 euro voor Naoberbus door gemeente geweigerd: ‘Nu hebben we maar een tweedehands diesel gekocht’ – Lilian ten Donkelaar – 06 april 2024

Zwaar teleurstellend, zegt voorzitter Pieter Heijboer. „Ze waren heel enthousiast, we hadden een goed verhaal ingestuurd. En nu zeggen ze: het gaat niet door.” De Naoberbus krijgt geen cent van de gemeente, en dat valt tegen. 

De Naoberbus brengt al tien jaar inwoners van Berkelland van A naar B. Wie slecht ter been is, kan tegen een kleine vergoeding een ritje maken naar familie, de tandarts of de bingo-avond. Een welkome service, waar 186 leden in heel Berkelland dankbaar en met regelmaat gebruik van maken.

Net rond

Maar financieel is het elk jaar weer een uitdaging. Brandstof is duur, de verzekering van de twee auto’s moet betaald worden en de stichting houdt nauwelijks iets over om te sparen. Geld komt maar mondjesmaat binnen, via de lidmaatschappen van 30 euro per jaar, en hier en daar een sponsorbedrag of een gift. „We komen maar net rond”, zegt voorzitter Pieter Heijboer. Dus vroeg de stichting subsidie aan de gemeente om een nieuwe, elektrische bus te kunnen kopen.

Want de Naoberbus was feitelijk al een tijdje geen bus meer, maar een bestelbusje. Zeker voor mensen in een rolstoel was dat niet ideaal. „De rolstoel in de auto, dat is toch een heel gedoe”, zegt voorzitter Pieter Heijboer. „Ook voor onze vrijwillige chauffeurs. Daarom wilden we graag een bus. Een elektrische.” De stichting vroeg 25.000 euro aan bij het Naoberfonds Berkelland. „Daar zit meer dan voldoende geld in.”

‘Gaat niet door’

De gesprekken waren goed, en de commissie die over de aanvraag oordeelt was enthousiast, zegt Heijboer. „Ze zeiden dat we een goed verhaal hadden. We waren echt in de overtuiging gebracht dat het toegekend zou worden.” Maar er zat een kink in de kabel: aanvragen boven de 10.000 euro mag het Naoberfonds niet zelfstandig afhandelen. Die moeten worden goedgekeurd door de gemeente. „De burgemeester zei: het gaat niet door.”

De brief met die afwijzing was een totale verrassing. „Een donderslag bij heldere hemel. Er wordt gedaan alsof wij een commercieel taxibedrijf zijn, maar dat zijn we helemaal niet. Er sprak ook geen enkele empathie uit. We hebben die subsidie echt nodig.”

Kost tijd geld en geld 

De stichting laat het er niet bij zitten, zegt de voorzitter. „Wij willen graag op korte termijn een gesprek voor een toelichting. En dan hopen we dat we eruit komen.” Zo niet, dan gaat de stichting in beroep tegen het besluit. „We hebben gezegd, laat dat nou niet gebeuren. Dat kost allemaal tijd en geld.” 

De afwijzing leidt niet direct tot het einde van de Naoberbus, zegt Heijboer. „Zo dramatisch is het ook niet. We hebben een bus gekocht, een goedkope tweedehands. Een diesel. We moesten wat.” Het vervoer blijft dus bestaan. „Maar de uitstraling die dit heeft op de burgemeester, dan denk ik: kom op nou jongen.”

Niet onze taak

Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de afwijzing te maken heeft met ‘de visie op het vrijwilligersvervoer’. „Het advies van het Naoberfonds was om het wel te doen, maar het college heeft besloten daarvan af te wijken en het niet te doen, ook vanwege precedentwerking.” Het is niet de taak van de gemeente om vrijwilligersvervoer ‘financieel te ondersteunen’, vindt het college, dat de Naoberbus overigens wel ‘heel erg waardeert’.