Bedrijfsplan Stichting Berkelland Oproep Bus

Versie 1 augustus 2024

 

Organisatiegegevens

Naam: Stichting Berkelland Oproep Bus
Datum van oprichting: 04 juni 2013
KvK-nummer: 58094407
ANBI-registratie: RSIN 852871090

 

Oprichters

In 2013 is de stichting Berkelland Oproep Bus, verder ‘Naoberbus’, opgericht door een particulier initiatief van vrijwilligers van de buurtbus Neede (Gerard Nekkers en Dirk Bos) en leden van de seniorenraad Berkelland (mr. Milène Rütten en Bart Klootwijk).

 

De stichting

De stichting bestaat uit circa 25 vrijwilligers, als volgt verdeeld:

  • Het bestuur, bestaande uit vijf personen: voorzitter, secretaris, penningmeester, ledenadministrateur en een algemeen lid;
  • Twee coördinatoren, de bedrijfsleiders van de organisatie. Zij stellen de maandplanning op; zijn het aanspreekpunt voor de chauffeurs en adviseren het bestuur;
  • zes planners en 20 chauffeurs.

Sommige van bovenstaande taken worden gecombineerd.

 

Doel en doelgroep

De Naoberbus stelt zich ten doel betaalbaar en fijnmazig vervoer te organiseren voor voornamelijk oudere inwoners van de gemeente Berkelland, vitaal of minder vitaal, teneinde een bijdrage te leveren aan het verminderen van eenzaamheid en vergroting van de zelfredzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid.

De Naoberbus zorgt ervoor dat deze doelgroep boodschappen kan doen; een bezoek kan brengen aan dokter, tandarts of fysiotherapeut; op familiebezoek kan of hun partner in het verpleeg- of verzorgingshuis bezoeken of naar hun hobbyvereniging kan gaan. Daarnaast zorgt de Naoberbus ook voor vervoer naar zorgboerderijen. Door deze inzet voorziet de Naoberbus niet alleen in een grote behoefte, maar ontzorgt zij ook de eventuele mantelzorgers.

Ook jongere personen met een beperking, die geen gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer of taxi, kunnen gebruik maken van de Naoberbus.

Daarnaast verzorgt de Naoberbus op verzoek van de gemeente het vervoer van personen met een verblijfstatus.

De stichting beoordeelt nieuwe klanten op inpasbaarheid in de doelgroep.

 

Werkwijze

De Naoberbus rijdt in de gemeente Berkelland inclusief de buitengebieden en de woonkernen Barchem, Lochem en Groenlo. Zij voert haar diensten uit van maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 en 18:00 uur.

Vervoer door de Naoberbus betekent vervoer op maat, rechtstreeks van deur tot deur en op de afgesproken tijd. Daarmee biedt zij een fijnmazige aanvulling op het openbaar vervoer en taxivervoer. Indien benodigd, wordt een handje geholpen met bijvoorbeeld het in huis neerzetten van de boodschappen.

De vrijwilligersorganisatie heeft geen winstoogmerk en geen intentie tot concurrentie.

De Naoberbus rijdt na telefonische afspraak op de afgesproken tijden. De klant wordt telefonisch geïnformeerd bij vertragingen van meer dan 10 minuten.

De planners en chauffeurs worden ingezet op basis van een maandschema. De planner werkt thuis op de persoonlijke computer en is bereikbaar via de bedrijfstelefoon waarin de NAW-gegevens van klanten en vrijwilligers zijn opgenomen.

De beide dienstdoende chauffeurs zijn bereikbaar op hun autotelefoon, waarop de actuele ritten worden getoond.

De klant benadert de planner met het vervoersverzoek. De planner gaat de ritmogelijkheid na en plant deze in. Indien mogelijk wordt een vervoerswens voor nog diezelfde dag ook gehonoreerd. De planner vermeldt bij elke rit het aantal verschuldigde strippen, gebaseerd op de afstand.

De klant betaalt deze strippen via een strippenkaart, die bij de chauffeur kan worden gekocht en met cash of (bij voorkeur) met bankpas betaald. De regeling van het aantal strippen staat vermeld op de website.

Aan het eind van de dag wordt gewisseld van chauffeur en planner.

 

Financieel overzicht

 

Algemeen

De stichting heeft geen winstoogmerk. De opbrengsten komen voort uit lidmaatschapsgelden en een combinatie van de inkomsten uit de verkoop van strippenkaarten en de op rekening vervoerde WLZ-klanten (Wet Langdurige Zorg). Deze mix is voldoende om de exploitatiekosten te dekken.

De kosten voor het lidmaatschap (€ 30,- per jaar) worden laag gehouden om geen drempel op te werpen.

De afschrijving op de voertuigen en de uiteindelijke vervanging, moet voornamelijk worden gevonden in bijdragen van fondsen, sponsoren en particuliere donaties. Het belang van voldoende sponsorgelden is evident en het bestuur beschouwt de zoektocht daarnaar dan ook als een continuproces.

Sinds medio 2024 stijgt het aantal sponsoren weer. Daarnaast is er een doorlopende actie voor de werving van donateurs: “Vriend van de Naoberbus”.

 

Recent

De Naoberbus heeft in 2023 een omzet behaald van ca. € 22.000 met het vooruitzicht dat deze in 2024 wordt gevenaard. Die verwachting is gebaseerd op het gestegen aantal leden versus de eveneens gestegen exploitatiekosten door de recent aangeschafte bus voor rolstoelvervoer. 

 

Vervoersmiddelen

De Naoberbus beschikt over twee vervoersmiddelen, een Dacia (type caddy) en een Ford Custum (rolstoel)bus. De Ford diesel (met de duurzaamste classificatie 6) is in juli 2024 in gebruik genomen, heeft een capaciteit van twee rolstoelen en is daarvoor uitgerust met een elektrische lift. Indien met één rolstoel wordt gereden dan zijn er nog vier passagiersstoelen beschikbaar.

De Dacia kan in totaal drie personen vervoeren en beschikt over voldoende bagageruimte voor rollators. Deze Dacia zal planmatig in 2026 worden vervangen door een elektrische auto, indien dat financieel mogelijk is.

 

Toekomst

De behoefte aan laagdrempelig en betaalbaar vervoer voor met name oudere mensen zal blijven bestaan. Het doel van de stichting blijft dan ook ongewijzigd. De Naoberbus heeft daarbij niet de intentie om uit te groeien tot een vervoersdienst voor een groter gebied dan de gemeente Berkelland. De kracht van de organisatie is gelegen in kleinschaligheid en inzet van vrijwilligers.

Voor aanvang van de coronapandemie telde de Stichting Berkelland Oproepbus circa 200 leden en werden gemiddeld 150 personen per week vervoerd. Door de pandemie liep dit terug tot circa 130 leden en dit leidde – mede door de overheid opgelegde beperkingen – tot een lager aantal vervoersbewegingen.

De stichting kan inmiddels terugzien op een succesvolle post-covid periode met een verbeterde financiële situatie, een ledenaantal dat op 1 juli 2024 de grens van 200 is gepasseerd en gecombineerd met een grote mate van klanttevredenheid.

De verwachting is dat deze groeicurve continueert door vergrijzing van de bevolking in combinatie met een toenemende wens voor individueel vervoer en de geringe flexibiliteit van grotere vervoersbedrijven om daarop in te spelen.

De klanttevredenheid is gebaseerd op de kwaliteit van de ritplanning; het vervoer op de geplande tijd en rechtstreeks van deur tot deur; de aanspreekbaarheid van de organisatie als geheel; de persoonlijke inzet van de vrijwilligers en tenslotte de hulpvaardigheid in het bijzonder.

 

Om ook in de toekomst succesvol te blijven zijn er een aantal aandachtspunten:

  1. Voldoende vrijwilligers
  • Mede door het stijgend aantal leden en de opzet van de stichting, is het aantal chauffeurs een punt van aandacht. Hun gemotiveerdheid zorgt voor een grote daadkracht, flexibiliteit en persoonlijke inzet. Het is dan ook belangrijk onze vrijwilligers betrokken te houden bij de stichting. Dit doen we door jaarlijks twee socials te houden maar ook door tenminste tweemaal per jaar een werkoverleg te organiseren.
  • De zoektocht naar vrijwilligers is een continuproces waarbij veelal in dezelfde vijver als andere organisaties wordt gevist. We benutten hiervoor waar mogelijk de media en het netwerk van onze eigen vrijwilligers.
  • De leeftijd van de huidige vrijwilligers is veelal ouder dan 65 jaar. Naast hun hoge motivatie en flexibiliteit is dit ook een uitdaging. Niet eens zozeer vanwege uitval door ziekte e.d. – die wordt intern flexibel opgevangen. Maar we moeten kritisch blijven op het veilig uitvoeren van de ritten. Daarom is een leeftijdsgrens ingevoerd (76 jaar). Als die leeftijd nadert, vindt een gesprek met de betrokken chauffeur plaats, teneinde samen de inzetbaarheid te bepalen.

           Het organiseren van een rijvaardigheidstest voor alle chauffeurs wordt momenteel onderzocht.

  1. Financiën.
  • De ritprijzen zijn kostendekkend. De exploitatiekosten worden nadelig beïnvloedt door bijvoorbeeld stijging van verzekeringspremies en brandstofprijzen. We bewaken dit door de vastgestelde kengetallen/parameters tijdens bestuursvergadering te bespreken en actie te nemen zodra stijging van de ritprijs structureel wordt.
  • Sponsorgelden, nodig voor de vervanging van de voertuigen.
    • Als bestuur hebben we voor de vervanging van de Dacia een stip op de horizon gezet, met als oogmerk 2026.
    • De zoektocht naar nieuwe sponsoren en donateurs is een continuproces, maar zeker ook de huidige sponsoren blijven van groot belang. De garantie van hun jaarlijkse giften is immers geen vanzelfsprekendheid. Door het tonen van interesse en actuele informatie willen we de binding met hen continueren.
  • Inkomsten uit ritten. Het is van belang dat er een gezonde mix blijft van inkomsten uit strippenkaarten en WLZ-facturen. Dit blijft daarom een aandachtspunt voor het bestuur.