Word vrijwilliger!
De organisatie van de Naoberbus bestaat geheel uit vrijwilligers. Daarom kunnen we tegen lage kosten veel ‘naobers’ van dienst zijn. Vergis je niet, we hebben ruim 200 leden die we in 5.000 ritten over zo’n 75.000 km per jaar vervoeren binnen de elf kernen en 21 buurtschappen van de gemeente Berkelland!
Een dankbare taak
We weten het, vrijwilligers worden bijna overal gevraagd en ook de Naoberbus staat of valt met de inzet van mensen die iets voor anderen willen doen. Onze leden meer mobiliteit geven, is een dankbare taak. Het kan eenzaamheid en isolement doorbreken en de zelfredzaamheid vergroten. Mensen kunnen hun oude vrienden weer eens zien of gewoon naar de winkel of kapper gaan. Maar ook medische bezoeken worden gemakkelijker. Veel van onze leden brengen we naar zorgcentra voor een lunch, dagbesteding of creatieve activiteiten.
Kortom: hulpbehoevenden, vitaal of minder vitaal, kunnen door de Naoberbus deelnemen aan de maatschappij in plaats van thuis weg te kwijnen. En nu ouderen langer thuis wonen, is hun mobiliteit des te belangrijker geworden – maar vaak lastig in te vullen. De Naoberbus ontlast dus ook de mantelzorgers, die niet altijd in de gelegenheid zijn om degenen waarvoor ze zorgen ergens naartoe te brengen.
Wij kunnen altijd meer vrijwilligers gebruiken, dus neem contact met ons op als het bovenstaande u aanspreekt. U bepaalt zelf hoeveel tijd u aan de Naoberbus wilt besteden.
Wat doen onze vrijwilligers?
Naast de bestuursleden zijn momenteel 25 vrijwilligers actief. Dagelijks werken twee chauffeurs en een planner voor de Naoberbus. De chauffeurs kunnen van 09:00 tot 18:00 worden ingezet, afhankelijk van het aantal ritten die dag.
De planner werkt alleen ‘s ochtends (09:00-12:00) en gewoon thuis. De avond tevoren ontvangt hij/zij de Naoberbus smartphone met digitale planningsagenda. Het logisch plannen van de routes is geen sinecure, omdat er zo min mogelijk gaten tussen de ritten mogen vallen en de klanten erop rekenen dat we op tijd rijden.
Gelukkig is dit wel (deels) gedigitaliseerd en de chauffeurs weten via hun Naoberbus-smartphones direct welke klant wanneer, waarvandaan en waarheen moet worden vervoerd. Omdat de planner doorgaans ook als chauffeur werkzaam is, kan hij/zij een goede inschatting maken van de benodigde tijd voor het vervoer.
Leeftijdsgrens chauffeur
Omdat veiligheid van álle weggebruikers voor ons hoog in het vaandel staat, hanteren we een leeftijdsgrens voor de taak van chauffeur. Hoeveel rij-ervaring men ook kan hebben, de reactiesnelheid neemt gemiddeld genomen toch iets af met het stijgen der jaren.
Aan het einde van het kalenderjaar waarin de 76-jarige leeftijd wordt bereikt, eindigt ook de chauffeurstaak tenzij de vrijwilliger een verzoek doet om zijn taak te willen voortzetten. Het bestuur stemt daarmee in als zowel de coördinator als één van de andere chauffeurs daaromtrent positief adviseren. Besluit tot verlenging wordt voor de periode van één jaar genomen en kan maximaal driemaal worden verleend.